zaterdag 21 januari 2012

Een schaaltje van klei ...

Deze week een schaaltje gemaakt met bijhorend potje.

Eigenlijk volgens een
vrij eenvoudige methode te maken.
't Is net een beetje als een taartenrecept:
een dikke plak klei uitrollen met
een deegrol tot ongeveer 1 cm dikte,
snijden tot de gewenste vorm,
onder de randjes een latje steken,
zodat die een beetje omhoog zitten,
zo laten drogen. Voor het kleine
potje een andere vorm zoeken. Ik nam
een halve isomobal, waarin je eerst
een velletje plastiekfolie legt.
In het balletje duw je dan ook zo een plak
klei, de klei neemt zo de vorm van
de bal aan. Alles laten drogen.
Nadien wordt het geheel gebakken
aan 1000°C (kan je altijd bij mij komen doen). Na het bakken heb ik het geheel geglazuurd met kant en klare Botz glazuren, te koop bij Colpaert, deze glazuren worden gewoon met een kwast aangebracht.
Terug de oven in en klaar is kees ...
Het idee had ik van haar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Over mij

Ik ben Elisabeth, 26 jaar. Ik hou ervan om overal waar ik kom een lekkere koffie te gaan drinken. Dit is echter niet altijd een gemakkelijke opdracht ... daarom deze blog!